Aardappelvlokken van Lamb Weston in nieuwe verpakking van Flexpak

  • Innovatie

Aardappelvlokken van Lamb Weston in nieuwe verpakking van Flexpak

Het zal de consument niet meteen opvallen, maar in de retail – en ook daarbuiten – worden plastic verpakkingen, waar mogelijk, sinds enkele jaren almaar dunner. Want dunner betekent minder gewicht, en dus minder plastic. Dat geldt ook voor de food, waar enkel virgin plastic wordt toegelaten. Niet gerecycled dus, maar wel steeds vaker recyclebaar. En daar heb je monomateriaal voor nodig. Flexpak ontwikkelde zo’n verpakking voor Lamb Weston.

“De laatste jaren zijn we continu aan het testen of plastic verpakkingen dunner kunnen en of het in monomateriaal kan. Het gaat erom te besparen op tonnage en alles perfect recyclebaar te houden. Reductie en recycling zijn de sleutelwoorden”, vertelt Gert-Jan van Baardwijk, directeur van Flexpak, een van de inmiddels zeven dochterbedrijven van de OPACKGROUP, een groep die gegroeid is vanuit het in 1972 opgerichte Oerlemans Plastics. Flexpak is specialist op het gebied van drukken, lamineren en snijden van folies. 95% van de omzet van het bedrijf wordt in de foodsector gerealiseerd.

“Wij lamineren meerdere lagen op elkaar, een proces dat tegen 2016, toen we na bijna 40 jaar zelfstandigheid deel gingen uitmaken van de OPACKGROUP, nog ontbrak binnen de groep. Die meerdere lagen kunnen bijvoorbeeld combinaties zijn van PET, PP, PE en/of zelfs een aluminiumlaagje. Soms zijn dergelijke combinaties noodzakelijk – een alulaagje in de verpakking houdt het licht tegen, een noodzakelijke voorwaarde voor de houdbaarheid van sommige voedselproducten –, maar verpakkingen bestaande uit meerdere materialen zijn niet of minder goed recyclebaar”, legt Gert-Jan uit.

Duurzaam én premium

Lamb Weston brengt zijn aardappelvlokken en diepgevroren frites in alle vormen en maten in meer dan 100 landen op de markt. Lamb Weston EMEA wat zijn hoofdkantoor in Breda heeft, is sinds lang klant bij Oerlemans Plastics. Vanuit Kruiningen (NL) levert de fabriek het merendeel van de productie aldaar aan de EMEA regio. Iets meer dan een jaar geleden zette de producent van aardappelproducten een vraag uit naar een laminaatverpakking voor aardappelvlokken voor een Latijns-Amerikaanse klant. Die klant had zelf geen strenge eisen wat duurzaamheid betreft, stelt Maite Loyola van Lamb Weston, maar wel qua uiterlijk: “Het moest een verpakking worden voor een premiumlijn, dus de uitstraling moest top zijn. Het duurzame karakter ervan was eerder een eis van onszelf. We streven tegenwoordig naar, indien mogelijk, 100% recyclebare verpakkingen voor onze aardappelproducten. Flexpak is erin geslaagd recyclebaarheid te combineren met een premium look. Dat is best een prestatie, als je het mij vraagt.”

Dezelfde familie

OPE/PE is een innovatie vanuit de OPACKGROUP. Terwijl in de aardappelsector heel veel gebruik wordt gemaakt van samengestelde materialen die niet recyclebaar zijn – denk hierbij aan oplossingen voor langdurig houdbare aardappelpuree, verse aardappeltjes in koelvers of aardappelen van het land – biedt OPE/PE een duurzaam alternatief. “Vaak worden er twee soorten materialen op elkaar geplakt omwille van de verschillende sealeigenschappen van elk materiaal. Door PE te verstrekken krijg je een ander type materiaal, Oriented PE genoemd, met andere sealeigenschappen. Maar omdat beide materialen van dezelfde familie zijn, is de volledige verpakking 100% recyclebaar. En daar draait het net om”, legt Gert-Jan uit

Plastic vs. papier

Wil de maatschappij naar 80% recycling gaan in plastic, dan moet volgens de kunststofexpert volop worden ingezet op monomateriaal. “Hetzelfde geldt trouwens voor papier. Enkel monopapier is volledig recyclebaar. Oplossingen zoals een papieren verpakking met een alulaagje zijn dat niet, maar hebben wel de publieke opinie mee, terwijl het zelfs niet helemaal duidelijk is of papier, over het gehele productie-, gebruiks- en afvalverwerkingsproces bekeken, milieuvriendelijker is dan plastic oplossingen. Er zijn daar al meerdere studies over verschenen, maar de vraag is steeds welke factoren je allemaal in rekening neemt in het onderzoek. Maar ik denk dat plastic in de toekomst een belangrijke rol zal blijven spelen. Toen ik klein was, werd het papier buiten op straat gezet, want dat was bestemd voor recycling. Maar mijn kinderen zien nu ook een gescheiden afvalophaling voor plastic. Precies om dezelfde reden. Als we een hele generatie verder zijn, dan zal plastic een even goede naam hebben als papier, want het zal ook allemaal gerecycled worden”, beweert Gert-Jan.

Kortingsprogramma

De geleidelijke omschakeling naar monomateriaal verpakkingen in PET, PE, PP of afgeleiden wordt in Nederland een duwtje in de rug gegeven door Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, die zorgt voor de collectieve uitvoering van de voor producenten en importeurs verplichte inzameling, sortering en recycling van hun verpakkingen, weten ze bij Flexpak. “Er komt een Recycle Check, een gestaffeld kortingsprogramma waarbij producenten en merkeigenaren van plastic verpakkingen tot € 0,50 per kilo korting op hun verwijderingsbijdrage krijgen als ze aan alle recyclevoorwaarden voldoen. Is het etiket van hetzelfde materiaal gemaakt als de rest van de verpakking, dan gaat er een dubbeltje af. Wordt met monomateriaal gewerkt, ook een dubbeltje ervan af. En zo tot € 0,50 per kilo korting. Dus ja, ik zie OPE/PE wel een grote vlucht nemen. Over pakweg 10 jaar zal het schap in de supermarkt er helemaal anders uitzien. Denk bijvoorbeeld ook aan steeds minder bedrukkingsoppervlakte op verpakkingen, want hoe minder inkt en lijm, hoe beter het recyclaat na recycling van de verpakking.”

En om te begrijpen dat die evolutie nu in een stroomversnelling is gekomen, geeft Gert-Jan aan dat ongeveer zeven jaar geleden alles nog op elkaar werd gelamineerd in de verpakkingssector. “Er was nul vraag naar monomateriaal. Er werd vaak aangekocht op basis van prijs: het goedkoopste materiaal dat de beste barrière biedt. PET/PE was heel populair. De stap naar monomaterialen gaat best wel snel en dat is niet altijd even gemakkelijk. Het vergt veel onderzoek en experimenteren.”

Een materiaal, maar meerdere laagjes

Monomateriaal betekent overigens niet dat de verpakking uit slechts één laagje zou bestaan. “Zowel de OPE als de PE die wij lamineren hebben allebei 7 lagen. Beide laminaten worden bijeen gehouden met een heel dun laagje lijm. Maar in totaal gaat het dus om folies uit 14 laagjes. Het is, zoals eerder gezegd, monomateriaal omdat alle plastic van dezelfde familie is. En de vele laagjes hoeven ook geen belemmering te zijn om de folie dun te houden. De friteszakken die heden ten dage in de supermarkt liggen, zijn 32 micron dik, terwijl dat vroeger 65 was. En al is het maakproces duurder dan enkele jaren geleden, omdat je minder grondstoffen nodig hebt, is het eindresultaat toch iets goedkoper. Hoe dan ook, de prijs is vandaag de dag niet meer de eerste bekommernis. De vraag is vooral hoe we kunnen verduurzamen.”

Short chain

Over die verduurzaming vertelt Gert-Jan niet zonder enige trots dat alle OPE/PE in de verpakkingen van Flexpak in de fabriek van Oerlemans Plastics in Giessen wordt gemaakt. “Geen supply chain problemen dus en ook geen bijkomende transportkilometers wegens import uit andere landen. Ook de bedrukking vindt plaats in Nederland. Dit is zeker een aspect dat we graag vertellen aan de klanten en dat in de huidige tijden gewaardeerd wordt.”

Dankzij de bereidheid van Flexpak om mee te denken richting duurzame oplossingen en de volle focus van Lamb Weston op 100% recyclebare verpakkingen, is een monomateriaal product van de band gerold met kwaliteitskenmerken die ook de klant in Latijns-Amerika overtuigen. “Al onze diepgevroren aardappelproducten zitten al in monomateriaal verpakkingen”, besluit Maite. “Dat willen we nu ook bereiken voor onze ambient productlijn. En deze nieuwe zak voor aardappelvlokken is een mooi begin. Het plastic loopt mooi over de bestaande machines, er zijn geen problemen met scheuren en de sealing, onze belangrijkste zorg, is perfect. Bovendien is de winst dubbel: er is winst voor het milieu en de kostprijs valt door de mindere tonnages aan plastic lager uit.” (PB/PDC)

Voor meer informatie:

Gert-Jan van Baardwijk (algemeen directeur Flexpak)

Terug naar nieuwsbericht archief
Volgende artikel Oerlemans Packaging Group trots op Ecovadis zilver certificaat