Regelmatige updates over uw vakgebied?
5 mei 2020 - 5 keer bekeken

De manier van groeten zullen we na deze ongekende crisis grotendeels van de Japanners gaan overnemen. In Japan wordt bijna niet met handen geschud en ook elkaar kussen is zeer ongebruikelijk. Wanneer het vrienden of familieleden betreft volstaat vaak een buiging en begroeting.

Er is nog iets wat we hebben overgenomen van de Japanners en dit betreft het ‘Just-in-time’ principe. Dit is een logistieke methode van voorraadbeheersing en een vertaling naar het Nederlands zegt eigenlijk al voldoende; ‘precies op tijd leveren’. Precies op tijd leveren is in dit geval op het moment dat onze klant dit nodig heeft. Levering en productie moeten zodanig op elkaar afgestemd zijn dat er bijna geen voorraden in een bedrijf nodig zijn. En weinig tot geen voorraden betekent simpelweg minder kosten.

Een nadeel van de just in time methode is dat de minste verstoring in de toelevering de hele bevoorrading plat kan leggen. Je hoeft zodoende geen wiskunde te hebben gestudeerd om te concluderen dat dit proces beter is in te richten bij een korte levertijd van alle toeleveringen dan een lange levertijd. Om die reden zijn levertijden van vier á vijf weken voor bedrukte folies en laminaten voor ons als kunststofproducent meer regel dan uitzondering geworden.

Om deze korte levertijden te realiseren moet de bedrijfsvoering hier helemaal op ingericht zijn. Binnen Flexpak betekent dit een modern ERP systeem dat speciaal is ontwikkeld voor de kunststof industrie, alle productiestappen onder één dak, ervaren customer service en het Oerlemans Repro Centre. Deze afdelingen zijn dusdanig op elkaar afgestemd dat we deze levertijden kunnen garanderen.

Door de crisis waar we ons nu in bevinden, horen we steeds vaker dat productieprocessen stil liggen doordat één van de toeleveringen helaas niet kan plaatsvinden. Hierin kan de Nederlandse maakindustrie een nog belangrijkere rol gaan spelen. Hopelijk zien vele Nederlandse bedrijven na deze crisis het belang in van de Nederlandse maakindustrie. “Wat van ver komt, is lekker” luidt een bekend spreekwoord, maar dit is zeker niet in alle gevallen. Daarbij komt het aspect duurzaamheid, nu een beetje naar de achtergrond gedrukt door het Coronavirus, ook nog kijken. Maar deze discussie zal na de Coronacrisis zeker weer oplaaien en dan is het simpelweg duurzamer om dichterbij huis te produceren.

Precies op tijd geleverd krijgen en ook nog eens duurzamer. Of om met een ander Nederlands spreekwoord te eindigen; twee vliegen in één klap slaan. Wie wil dit nu niet?

Geschreven door Gert-Jan van Baardwijk, Sales Director

Reacties

Plaats een reactie