14 augustus 2017 - 355 keer bekeken

“Ga jij plastic verkopen? Gewoon van die taskes?” Ik ben een rasechte Brabander, mijn kennissen ook, vandaar die mooie vraag. Maar ja, ik ging dus voortaan plastic verkopen. Hoe moeilijk kan dat zijn? Jarenlang had ik gewerkt bij een bedrijf dat kipfilet verkocht in plastic zakjes en in plastic schaaltjes die met een mooi laagje plastic dichtgeseald werden. Denk de kipfilet weg en je hebt het plastic over. Een kind kan de spreekwoordelijke was doen…

Nou, dat kind zat na 5 minuten op zijn eerste werkdag al klem met zijn vingers tussen de wasmachine. “Plastic folie maken we met behulp van een recept” zei mijn collega heel wijs tegen mij. “En die zakjes, waar jullie de kipfilet in deden, dat is vlakfolie”. Dat laagje folie over de tray, dat heet topsealfolie”
Recept? Vlakfolie? Topsealfolie…??? Het is maar plastic! Help!!. En ja, dat was het begin van het besef dat ik dus nog heel veel te leren had na mijn overstap. Gelukkig krijg ik die tijd bij Oerlemans, en dat gaf me een heel prettig gevoel. De complexiteit van het vervaardigen van folie is niet te bevatten voor een buitenstaander, daar ben ik ondertussen wel achter.

Vlakfolie
Zoals gezegd verpakten we de bevroren kipfilet in zakjes van 500gr, 1kg of 2.5 kg, al naar gelang van de wensen van de klant. En ja, ik kreeg ook wel eens een pdf onder ogen met de vraag of ik er eens naar wilde kijken of alles zo in orde was. Ik keek dan naar het plaatje, de ingrediënten, de barcode en al dat soort dingen. Nooit was het in me opgekomen dat misschien de maten ook wel belangrijk zijn voor het draaien op de machine. Nooit was het in me opgekomen dat de dikte van de folie ook wel een rol kan spelen bij het dichtsealen.
Voorbehandeling? Huh??
Het mooie hiervan is dat ik dus nu probeer mijn klanten alvast dat advies mee te geven wat ik eerder nooit gehad heb. Dat scheelt gewoon veel tijd en ergernis achteraf als er iets niet goed is. Kleine moeite en we hebben er beiden veel baat bij.

Flexpak
Ondertussen werk ik twee jaar “in de plastic” en het bevalt me uitstekend. Het zal nog een lange weg voor me zijn om alles onder de knie te krijgen, maar die uitdaging(en) ma(a)kt(en) het ook weer heel mooi. Deze 2 jaar zijn omgevlogen en er kwam weer iets nieuws op mijn pad. In mei 2016 heeft Oerlemans Packaging de firma Flexpak overgenomen. Mijn “fietsvriend” bij Oerlemans Plastics besloot om de stap te wagen van Oerlemans naar Flexpak om daar het een en ander op poten te gaan zetten. Een klein jaartje later kreeg ik de kans om ook die overstap te maken. Er was een vacature en ik zag het wel zitten om bij Flexpak, tezamen met mijn voormalige collega en de werknemers daar, iets moois neer te gaan zetten. Plastic is plastic, dus hoe moeilijk kan het zijn…

“Wij maken zakjes voor de koek en de snoep” vertelde mijn nieuwe collega. Jippie! Lekker! Ik “zat” eerst in de potgrond/hooi stro.. nu koekjes.. kan je nagaan hoe blij ik nu ben (+ de winkel waar ik mijn kleren koop, maar dat is een ander verhaal) als een klant iets opstuurt. Dat en dat doen we onder andere in laminaat” ging mijn collega verder. Laminaat ?? Huh? Dat ken ik alleen van bij mij op ze zolder, heb ik zelf gelegd!… Ow jee, daar gaan we weer…Tri-laminaat? BOPP? BOPA? De gekste termen kwamen voorbij, en ja hoor… weer met mijn vingers klem… en ik maar denken dat ik al wat wist over folie.

(Even terug naar de koekjes en snoep. We hebben een nieuwe buitendienstmedewerker die bezig is met de petfood.. Ik probeer zo weinig mogelijk met hem in contact te komen natuurlijk, voordat je het weet gaan klanten honden en kattensnoepjes opsturen.. Ik pas even!)

Nee, ik begon weer van voor af aan.. Ondertussen zit ik hier alweer 2,5 maand en het eind is gelukkig nog lang niet in zicht. Het werk op een customer service afdeling blijft toch ongeveer hetzelfde, dus ik houd me redelijk staande. De order intake, het plannen van de order, de uitlevering en de after sales, dat verandert niet veel. Wat wel veranderd zijn de producten en het materiaal, maar gelukkig heb ik ook hier collega’s met veel kennis die niet te beroerd zijn die te delen.

Kort gezegd komt het er op neer dat ik in 2 jaar 2x ben overgestapt. De eerste keer was het een flinke schok, de 2e keer iets minder, maar die overstap gaf nogmaals aan dat plastic niet zomaar plastic is. We staan aan de vooravond van de overstap naar een, voor Flexpak, geheel nieuw bestel/order/productiesysteem. Die investering is al gedaan door de directie, en dat geeft aan dat men er zeker van overtuigd is dat Flexpak een succes gaat worden. En ja, die overtuiging heb ik ook. De schouders eronder!

Rob de Keijzer

Reacties

Plaats een reactie